Esti trista? – scapa de tristete

Esti trista? – scapa de tristete

Masaj.Programeaza-ti cate 20 de minute de masaj, de doua ori pe saptamana. Masajul reduce secretia de cortizol, hormonul stresului, sporind numarul si viteza conexiunilor neuronale.
Asculta muzica.Meloterapia este folosita de multe ori in testi-trista-scapa-de-tristeteratamentul aplicat pacientilor care sufera de depresie. Alaturi de alte terapii ocupationale (pictura, modelarea, muzica), ajuta persoanele introvertite sa se exteriorizeze. Terapia se bazeaza in general pe muzica simfonica, piesele alerte, de exemplu Brahms (Dans ungar), dar orice muzica e buna, cu conditia sa iti inspire momente vesele de viata.
Lumea medicala s-a pus de acord: sentimentele de bucurie si fericire ne ajuta sa traim mai mult si mai sanatos. Din pacate, optimismul nu este intotdeauna suficient pentru inducerea starii de bine. E nevoie si de cateva trucuri naturale pentru alungarea tristetii, usor de gasit si de pus in aplicare.

3 pilule pentru spirit

Citeste o cartedespre visuri si indeplinirea lor (“Alchimistul” lui Paulo Coelho) sau una amuzanta (“Manuscrisul anonim”, de Debra Ginsberg), mergi cu prietenii la un film distractiv (“Smart People”, o noua productie Miramax, cu Dennis Quaid si Sarah Jessica Parker).
Da o mana de ajutor. Implica-te intr-o actiune de caritate, de voluntariat, planteaza copacei, ajuta-ti o prietena care are copil (fii baby-sitter pentru o zi sau cateva ore), ofera-i unui prieten o mana de ajutor la curatenie, decorarea casei etc. Sunt activitati in care formezi legaturi emotionale puternice cu ceilalti, care iti aduc bucurie si implinire.
Reaminteste-ti de clipele fericite. Inchide ochii si gandeste-te la o amintire frumoasa, vizualizeaz-o si retraieste-o. Corpul tau va elibera serotonina, scazand in acelasi timp nivelul de stres.
9 bunatati care te inveselesc
Mananca putin si des (5-6 mese pe zi). Limiteaza consumul de cofeina si bauturi carbogazoase, care iti consuma calciul din organism. Evita pe cat posibil hrana procesata industrial.

Pestele. Putin ulei de peste in regimul alimentar pare a fi cel mai promitator tratament impotriva depresiei. Aceasta este concluzia unor dieteticieni australieni, de la Universitatea din Sydney. Dupa opinia lor, acizii grasi omega-3, care se gasesc in peste, dar si in anumite cereale si alune, alunga depresia. Acestia sunt implicati in functionarea normala a sistemului nervos si reglarea dispozitiei, atentiei si memoriei. Dar acest tip de grasimi au un rol important si in tratarea bolilor de inima, artritei, diabetului, bolilor autoimune, ba chiar si a cancerului! Cele mai bogate surse de omega-3 sunt algele, animalele care mananca alge (crevetii) si pestii rapitori, care se hranesc cu creveti. Asadar, mancati somon, sardele sau ton proaspat, de cel putin trei ori pe saptamana.
Merele sunt remedii eficiente impotriva depresiei. Contin multa vitamina C, dar si antioxidanti.
Branza contine o substanta chimica (feniletilamina) care ajuta la eliberarea endorfinelor, cunoscute ca hormoni ai fericirii.

Busuiocul este o planta aromata folosita de antici (Grecia si Egipt) pentru condimentarea mancarurilor, ca si in terapia Ayurveda, pentru capacitatea ei de a inlatura tristetea si oboseala.
Cuisoare. Acest condiment nelipsit din retetele bunicii este folosit din cele mai vechi timpuri in multe bucatarii europene si orientale, pentru aroma speciala si calda. El nu stimuleaza doar papilele gustative, ci si secretia de serotonina. Poti sa-l consumi si ca infuzie – lasa cateva cuisoare in apa fierbinte, timp de 5 minute. Indulceste ceaiul cu miere si bea-l cald sau rece.
Nucile de caju sunt o sursa importanta de vitamine B, cu toate beneficiile aduse de acestea.
Usturoiul este evitat de multa lume din cauza mirosului neplacut, dar specialistii germani ni-l recomanda pentru ameliorarea starilor de anxietate si a celor de tristete.
Bananele contin alcaloizi cu efect benefic asupra psihicului si sunt o importanta sursa de vitamina B6.
Ciresele nu sunt doar niste fructe apetisante, dar contin si o substanta numita antocianina, care se pare ca alunga stresul. Cercetatorii de la Universitatea din Michigan sustin ca 20 de cirese in dieta zilnica sunt foarte eficiente in tratarea depresiei.

Vitamine si minerale contra tristetii
Complexul de vitamine B este esential pentru sanatatea ta emotionala. Vitaminele B nu pot fi sintetizate in intregime in corp, o parte din ele fiind distruse de alcool, zaharuri, nicotina si cofeina. Asadar, lipsa lor din organism este extrem de frecventa. Lipsa vitaminei B1 (tiamina) duce la oboseala, depresie, iritabilitate, anxietate, probleme de memorie, pierderea apetitului si insomnii. Lipsa vitaminei B3 (niacin) duce la aparitia depresiei, psihozei, dementei.

Carnea, pestele, cerealele integrale sunt o buna sursa de vitamina B3, dar aceasta poate fi inlocuita cu acidul triptofan, pe care il gasim in lapte, oua, orez si linte. Suplimentarea vitaminei B5 (acidul pantotenic) este folosita pentru prevenirea anumitor tipuri de depresie. Vitamina B6 este vitala pentru producerea serotoninei (hormonul fericirii), melatoninei si dopaminei. Vitamina B9 (acidul folic) intervine in sinteza ADN-ului.

Un studiu realizat la Harvard arata ca 38% dintre femeile diagnosticate cu depresie au si deficienta de acid folic, dar toate persoanele cu aceasta deficienta au acest simptom – in unele cazuri, si singurul. Ideal ar fi ca alimentatia sa fie cat mai variata, iar pentru perioadele de stres sa fie completata cu un supliment de vitamina B sau de multivitamine si minerale. Doza zilnica recomandata de acid folic este 400 mcg. Spanacul contine acid folic.

Vitamina C.Lipsa ei poate duce la depresie. De aceea, e bine sa o suplimentezi in dieta zilnica, in special daca ai trecut recent printr-o interventie chirurgicala sau ai avut afectiuni inflamatorii.

Calciu.Daca starile de proasta dispozitie sunt legate de ciclul menstrual, incearca sa le combati cu suplimente de calciu, 1.200 mg pe zi. Este posibil ca efectele benefice sa nu apara imediat si pot trece trei luni pana la disparitia starilor nervoase sau depresive.

Magneziu. Nivelul scazut de magneziu poate cauza confuzie, agitatie, anxietate si chiar halucinatii. Dieta noastra zilnica nu include suficient magneziu, iar stresul este unul dintre marii consumatori de magneziu din organism.

Fier, mangan, potasiu, zinc. Un nivel redus de zinc poate dezechilibra balanta cuprului in organism, care, in exces, poate determina paranoia si fobii, iar deficienta de potasiu e adesea asociata cu depresia, slabiciunea si oboseala. Depresia poate fi si un simptom al deficientei cronice de fier.
3 schimbari in stilul de viata

Scapa de prietenii care iti consuma din energie. Inconjoara-te de persoane tonice, optimiste, a caror buna dispozitie te va molipsi, cu siguranta.
Iesi la o plimbare. Vitamina D sintetizata de organism sub actiunea luminii soarelui stimuleaza productia de endorfine (hormoni ai fericirii). Potrivit unor cercetatori britanici, plimbarile in natura permit reducerea simptomelor depresiei si regasirea sentimentului de incredere in sine. In orice caz, nu alege Mall-ul in locul parcului, pentru ca s-ar putea ca rezultatul sa fie contrar celui asteptat. Comparand efectele unei plimbari de 30 de minute in natura cu cele ale unei iesiri intr-un centru comercial, o asociatie britanica specializata in probleme de sanatate mintala a ajuns la concluzii surprinzatoare: dintre persoanele cu depresie care au ales natura, 71% au constatat o ameliorare a simptomelor si o crestere cu 90% a increderii in sine. Dintre cei care au ales centrul comercial, 22% erau mai deprimati decat inainte, iar la 44% le-a scazut si increderea in sine! (Si nu doar din cauza preturilor…)
Ordoneaza-ti casa si viata! Arunca periodic lucruri pe care nu le folosesti (sau ofera-le celor mai putin norocosi) si nu-ti asuma responsabilitati suplimentare. Te vei simti mai usoara, mai libera si vei avea mai mult timp pentru tine.
4 arome tonice
Cercetatorii israelieni au ajuns la concluzia ca femeile care folosesc parfum in exces ar putea suferi de depresie, boala care afecteaza simtul olfactiv. Se pare ca persoanele deprimate sufera in acelasi timp si de o scadere a sensibilitatii olfactive, iar cercetatorii sunt pe cale de a pune la punct un test al mirosului pentru diagnosticarea depresiei. Tot ei sustin ca anumite arome ii pot ajuta pe depresivi sa invinga simptomele bolii.

Citrice. Aromele de lamaie si portocala sustin imunitatea, stimuleaza circulatia sangelui, sistemul limfatic si digestiv. Este puternic antibactieriana, astringenta, recomandata in probleme circulatorii, hepatice, acnee si depresie.

Geranium. Mirosul de muscata este racoritor, reconfortant, antiseptic, antiglicemic. Este bun in stari de anxietate, depresii si excelent cicatrizant in diabet.

Levantica este o planta foarte cunoscuta, a carei aroma combate anxietatea, stresul, depresia, nervozitatea, durerile de cap, insomniile, lipsa poftei de mancare. Pune un saculet cu levantica si conuri de hamei sub perna, ca sa te relaxezi si sa dormi mai bine…

Coriandru. Uleiul de coriandru se foloseste in industria cosmeticelor, la parfumare. In cantitati mici, este usor sedativ, carminativ, bactericid, expectorant, antispastic, stimuleaza digestia si buna dispozitie. In cantitati mari, poate fi daunator.

Leave a Comment